Take Musu Aiki by morihei ueshibaПовечето практикуващи Айкидо (айкидока), които са чували за айкидо в стил Ивама (сега наричан такемусу айкидо), знаят, че този специален стил или форма на айкидо подчертава използването на оръжия (Буки), както и практикуването на невъоръжени техники (тайджуцу).Оръжията използвани в нашата практика са boken (дървен меч), Jo (пръчка) и tanto (нож).О'Сенсей казваше "taijustsu jo ken, bukiwaza onaji desu", което означава, че използването на техниките без оръжие, техниките с меч и техниките с пръчка са едно и също нещо и това може да се види чрез практикуването с тези оръжия."Take" е същият писмен знак като Бу в Бушидо (Bu - Bushido), което означава боен, войствен (martial art - бойно изкуство)."Мусу" означава да се даде живот или да се създаде.О Сенсей използвал термина Такемусу Айкидо като средство да обясни най-високото ниво на Айкидо - възможността спонтанно да използва и създава ефективни техники на Айкидо във всяка дадена ситуация.Друг термин, използван за този тип Айкидо, е Традиционно Айкидо.Чувствам, че не мога да обясня по-добре от моите учители какво е такемусу айкидо. Затова поисках разрешение да включа в тази статия техните определения."Такемусу Айкидо се нарича традиционното Айкидо на О-Сенсей, което той преподаваше всеки ден в Ивама, и което Морихиро Сайто Шихан ни предаде вярно и точно. За да разберем по-добре защо Ивама Такемусу Айкидо се различава от другите стилове, практикувани по целия свят, трябва да имаме предвид, че Айкидо не е започнало своето международно разпространение до края на Втората световна война. Изкуството, което се практикува днес, произтича повече от интерпретациите на водещи учители и други ученици на Уешиба, отколкото от Айкидото на самия Основател.Започвайки през 1950г., тези известни инструктори внесоха свои собствени модификации в изкуството. Причината за това може да се обясни със събитията, свързани с Втората световна война, дългия период на уединението на основателя в Ивама и нарастващото участие и отговорност на сина му в организационната и административната дейност на централата на Айкикай в Токио (Хонбу Доджо - Honbu Dojo). Почти всички старши ученици трябваше да напуснат обучението си в Ивама - много по време на войната, други веднага след това. В онези дни животът в Ивама беше наистина тежък. Широко разпространената бедност и липсата на храна принуждаваха хората да работят усилено, за да си изкарват прехраната, така че всички ученици на Уешиба вече не можеха да отидат в доджото. През този труден период Сайто Сенсей винаги стоеше при Основателя, служеше му дори в най-скромните работи. Въпреки, че това беше много тежък живот, Сайто Сенсей имаше чудесната възможност да прекара повече време близо до Основателя от всеки друг човек (24 години). О-Сенсей дълбоко се доверяваше на отдадения си ученик и го научи на всичко - теоретично и практически. Сайто Сенсей никога не се осмеляваше да тълкува или променя това, което е получил от Основателя; той се ограничаваше в това да запомни, изучи и да помогне на Сенсей. Морихиро Сайто Сенсей прекарва целия си живот в запазване на оригиналното Айкидо на О-Сенсей. Подходът на Сайто Сенсей е уникален от този на други водещи инструктори, като подчертава същото значение на taijutsu (техники с празни ръце) и buki waza (техники с оръжия), включващи изучаването на ken (меч) и jo (пръчка). О-Сенсей разгледа тази неизбежна връзка между тайджуцу, кен и джо практикатa като определящ фактор за изучаване на Айкидо и тренировъчния метод на Сайто Сенсей е основан на точното прилагане на тези принципи."Автор: Паоло Коралини /

Тагове:    такемусу,    айкидо

Близки по темата

най-новите

Източник:

От: 11:20 ч. на 19.04.2019 г.

В категория: Други

Регион: Национален

Прочитания: 61

ВАЖНИ

ИЗБРАНИ

ИНТЕРЕСНИ

 

© copyright ® 2024 iztochnik.com, собственост на insert.bg. Изработка на сайт от Valival